Visste du at kunnskap om emosjoner er viktig for å lykkes som leder?

Har du medarbeidere du ikke vet hvordan du skal håndtere? Synes det er vanskelig å vite hva du skal gjøre når noen blir sint eller faller sammen ved den minste motstand? – Løsningen ligger hos deg som leder, sier psykolog og rådgiver i Senter for Ledelse, Maren Falch-Madsen.

Artikkel

Hos Senter for Ledelse hjelper Maren Falch-Madsen ledere med å styrke lederegenskapene sine. Med sin kompetanse fra psykologi og organisasjonsledelse veileder hun dem til å heve blikket, bli sikrere og til å få det beste ut av sine medarbeidere.

Se for deg dette: Du har tusen ting å tenke på – alt du ikke rakk å gjøre i går, og alt du er nødt til å få gjort før lunsj. Samtidig er innboksen full av e-postene du ikke har rukket å lese. Telefonsamtaler og beskjeder, ting som må sjekkes og rapporteres. Og så, helt ut av det blå, stormer en medarbeider inn på kontoret, etterfulgt av høyrøstet frustrasjon og tårer.

Hva gjør du?

Og hva er egentlig det mest fornuftige å gjøre?

De ubehagelige utbruddene

Når en medarbeider får en uventet emosjonell reaksjon, kjenner mange ledere på usikkerhet. Ubehag. Og kanskje oppgitthet.

Som om du ikke hadde nok med alt annet. Frister det ikke å legge hele hendelsen til side, for å fortsette med andre oppgaver?

Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste.

– Det er viktig for ledere å bli kjent med signalene som ligger i emosjonene. Paradoksalt forsvinner de negative følelsene – og ubehaget – raskere når de får litt oppmerksomhet. Når lederen forstår emosjonene, blir de håndtert på en fornuftig måte, sier Falch-Madsen.

Forstå emosjoner og øk produksjonen

Vi kjenner alle til de fem grunnleggende følelsene. De er i oss, og rundt oss, hele tiden: glede, sorg, sinne, frykt og avsky. Men forstår vi dem?

Falch-Madsen har erfaring med at du som leder trenger å forstå emosjonene – for din egen del, for medarbeiderne og for bedriften. Resultatene påvirkes i aller høyeste grad av hvordan de ansatte har det, og på hvilken måte de blir sett.

Den profesjonelle rådgiveren mener at når du forstår signalene emosjonene sender, og lærer hva du skal gjøre – og ikke gjøre – får du fart i produksjonen. Medarbeiderne dine blir motiverte, trives og engasjerer seg. Når du vet hvordan du skal håndtere emosjonene, hjelper du medarbeiderne dine å dreie pilene i riktig retning.

Sikker håndtering av emosjoner gir nære relasjoner

Veilederen i Senter for Ledelse understreker at en viktig del av å være en god leder, er å ha en nær relasjon til sine medarbeidere.

En selvfølge, tenker du kanskje. Men vet du egentlig hvordan du oppnår tette bånd med dine ansatte?

– For å oppnå nære relasjoner i arbeidslivet, er du helt avhengig av å være bevisst på egne og andres emosjoner.

Hun forklarer at når du kan mer om emosjoner, vil du ikke lenger bare reagere på impuls. I stedet kan du lettere gjøre bevisste handlinger som respons på din egen, og andres, uttrykk for følelser. Du har en mye bedre forutsetning for å vite når du skal grave i årsaken til et følelsesutbrudd, og når du skal la være.

– Du kan faktisk gjøre situasjonen verre ved å snakke om det, presiserer Falch-Madsen.

I tiden å lære om emosjoner

Falch-Madsen forteller at vi nå er inne i en periode hvor det er mye fokus på emosjoner. Kunnskap om emosjoner har blitt ettertraktet på arbeidsplassen. Vi vil lære hvordan vi bruker emosjoner til å utvikle oss videre – til å bli bedre ledere.

Rådgiveren mener økt interesse for emosjoner henger tett sammen med utviklingen ellers i samfunnet. Vi ser tydeligere betydningen av å snakke om følelser enn tidligere. Det har alltid vært viktig å gi oppmerksomhet til følelser, men forståelsen for hvorfor det er viktig har kommet frem i lyset. Det ser vi for eksempel i barneoppdragelsen.

– Foreldre blir veiledet til å anerkjenne følelsene til barnet og å lære det å regulere følelsene selv. Slik skaper vi trygge og selvsikre barn. Gode ledere gjør mye av dette også på arbeidsplassen, konstaterer Falch-Madsen.